Hoe je je bedrijf kunt upscalen met marketing ondanks de Corona crisis 

Back to Berichten

Hoe je je bedrijf kunt upscalen met marketing ondanks de Corona crisis 

Corona is voor velen van ons op diverse fronten zeer ingrijpend. We maken ons zorgen om het welzijn van onze geliefde (of om onze eigen weerstand), maar onze bedrijven kunnen er ook zeer onder lijden. We hebben natuurlijk al eerder de complete lockdown ervaren en dit was geen pretje. Nu we weer open zijn bestaat er een kans dat we opnieuw moeten sluiten. En zelfs nu we open zijn, zijn er mensen die het niet aandurven om de kliniek te bezoeken. Dus hoe blijf je positief en houd je je bedrijf groeiende? Het is tijd om onze aandacht te verschuiven en om ons te focussen op andere kansen: marketing.

Deze moeilijke tijd vraagt een ander denkvermogen van ons, het vraagt ons om een andere aanpak. Als we ons op marketing richten, dan zien we dat er kansen zijn om klanten te behouden, te winnen en te omarmen. Dit doe je onder andere door:

Cliënten onderzoeken uitvoeren

Op het moment hebben vele consumenten wat tijd over, en we zijn daardoor extra geneigd om korte enquêtes in te vullen. Normaal hebben mensen hier maar weinig trek in – vandaag de dag is dat anders. Dat maakt het hét ideale moment om als ondernemer de gelegenheid aan te grijpen en je te focussen op de verbetering van klanttevredenheid. Want de cliënt loyaliteit is iets wat elke ondernemer hoog in het vaandel heeft zitten. We helpen je graag op weg met onderstaande punten:

  • Noteer doelen en plannen
  • Maak een klantonderzoek
  • Kies hiervoor de juiste timing qua verzenden
  • Analyseer de gegevens
  • Pas aan daar waar nodig

Feedback over jouw zaak, medewerkers, apparatuur en meer kan zeer waardevol zijn. En daarnaast leer je je cliënt beter te begrijpen en te kennen. Uiteindelijk draait het om hem of haar wie in jouw stoel ligt. We willen er natuurlijk alles aan doen om deze cliënt zo tevreden mogelijk te maken. Je kunt je cliënten extra triggeren om deel te nemen aan dit onderzoek door hen een speciale korting te geven. 

Social media wedstrijden

Je kunt jouw praktijk extra onder de aandacht brengen door bepaalde wedstrijden of weggeefacties op sociale media te delen. In Nederland doet men hier graag aan mee in de hoop iets te winnen, zelfs voor een pak muesli repen tagt men volop. Dit is dus een erg goede tactiek om bekendheid van je praktijk te creëren. Vertel in jouw post dat men het bericht moet delen, liken, sharen en etc.. En vergeet niet na afloop de winnaar publiekelijk te feliciteren op de sociale uitingen. Zo vergroot je jouw social media afdruk en doe je aan branding. Vergeet als ondernemer alsjeblieft niet hoe waardevol sociale media voor jou kan zijn. Weggeefacties zorgen voor interactie en ze stimuleren engagement. 

Optimaliseer de website

Is jouw website goed vindbaar, toegankelijk en helder? Als jouw website SEO wise niet goed in elkaar steekt, dan laat je veel winst liggen. Je wil als bedrijf zo goed mogelijk gevonden worden en dus een goede positie op het net toe eigenen. Indien dit niet het geval is dan weet je dat er werk aan de winkel is. Je wil dan graag een SEO specialist inhuren. Wellicht kan hij of zij wat basics met jou delen zodat je begrijpt hoe belangrijk dit is. En daarnaast kun je wellicht daar zelf ook meer bovenop zitten. Hoe dan ook: gevonden worden is key.

Zaken die daarbij ondersteunen zijn o.a. de juiste en relevante zoekwoorden gebruiken. Dit zorgt ervoor dat jouw klanten op jouw website uitkomen. Zo kan het ook enorm helpen om regelmatig blogs te delen over onderwerpen die jouw praktijk aangaan. Dit trekt bezoekers en cliënten en is een erg goede manier van marketing. 

Virtuele evenementen

Evenementen kunnen gelukkig vandaag de dag ook online gegeven worden. Het is wellicht een beetje omschakelen, maar het biedt mogelijkheden. Zoom is o.a. een tool die hier erg voor geschikt is. Waar je de tool voor in zet is aan jou. Zo kun je patiënten inlichten over behandelingen, demonstraties uitvoeren en online zorg aanbieden. Wellicht vind je het fijn om cliënten op deze wijze te spreken en het contact en de band te onderhouden. Als je een  cliënt via Zoom spreekt dan kun je hem of haar na afloop wellicht wat producten sturen, dan kunnen ze voordat ze jou zien even zelf aan de slag. Dit creëert een band en vertrouwen. En zoals je begrijpt is dat enorm waardevol voor jouw praktijk. 

Focus je op de toekomst

This too shall pass. We willen het alles behalve bagatelliseren, want we voelen het immers allemaal. Het vraagt veel van ons, maar zonder vertrouwen, creativiteit en positieve energie zijn we nergens. Als we dicht gaan of minder klandizie hebben vraagt dit ons om de aandacht te verschuiven. De marketing van jouw business was voorheen wellicht niet aandachtspunt 1, maar dat kun je het nu wel laten zijn. Het is namelijk een enorm belangrijk onderdeel van jouw bedrijf, en het kan je veel opleveren. Gebruik je tijd daarom slim. Denk maar aan Google. Men zit namelijk niet minder op Google, onze cliënten blijven zoeken. Ze zoeken naar informatie en wat jij wil is dat zij bij jou uitkomen. Je wil ze naar jouw pagina laten sturen en kunnen verwelkomen wanneer de tijd rijp is. Dit kan eerst via Zoom en daarna in de stoel. De cliënten blijven niet eeuwig weg, dat is een ding wat 100% zeker is. Houd dat in je achterhoofd en heb vertrouwen in jouw bedrijf. We komen er wel!

Heb je nog vragen of wil je sparren hoe je binnen jouw bedrijf marketingtools kan inzetten?  Neem dan contact met mij op. Ik ga graag het gesprek aan. 

Back to Berichten
X