Dit is hoe je aan cross-selling in jouw praktijk doet
Als een client tevreden is dan zal hij of zij meer van jouw producten of diensten omarmen. Een sceptische client boekt slechts een behandeling, terwijl een vaste client nog net niet het hele assortiment meeneemt. Uiteraard wil je het liefste dat jouw cliënten kring bestaat uit mensen die zeer tevreden zijn en kiezen voor meerdere producten of behandelingen. Als we tevreden cliënten hebben dan kunnen we hier cross-selling op los laten.
Maar wat is nu eigenlijk cross-selling?
Cross-selling is een verkooptechniek die ervoor zorgt dat jouw cliënten meer afnames doen. Ze beperken de aankoop niet tot slechts een product of dienst, maar ze gaan voor een meer totaal pakket. Ieder bedrijf kan hier op inspelen. Lees hier meer over een aantal tactieken die jou gaan helpen om je bedrijf te laten groeien, en de potentiële inkomsten uit cross-sales te realiseren.
Zorg dat je team weet wat ze moeten doen
Als een client een vraag heeft dan wil je ervoor zorgen dat jouw team van skinexperts hier zo goed mogelijk op kan antwoorden. Zij zal het antwoord krachtig maken door de client te adviseren en haar interesse te prikkelen. Maar dit kan alleen als het teamlid goed op de hoogte is van producten of diensten. Zij kan namelijk onmogelijk een totaalpakket verkopen als haar kennis over de totaliteit uitblijft. Uiteraard wil je je teamleden bijbrengen dat het hier niet om opdringerige verkoop gaat, maar om oprecht adviseren. Juist het delen van kennis en het geven van vertrouwen zorgt dat de clienten het advies aannemen.
Gratis samples
Wie houdt er niet van gratis spullen? Vaste cliënten wil je hier al helemaal mee verblijden. Wie goed doet – wie goed ontmoet. Als je hen prijst voor het vertrouwen wat zij in jou hebben, in de behandelingen en in jouw producten, zullen ze meer aanschaffen. Geef hen daarom iets extra’s. Want dat kleine extraatje leidt vaak tot meer. Zie het als een minimale investering die zich optimaal terugbetaald.
Organiseer evenementen in het bedrijf
Het organiseren van evenementen kan erg gunstig zijn voor je praktijk. Uiteraard is dit momenteel lastiger in verband met Corona, maar houd dit in het achterhoofd. Het zorgt er namelijk voor dat je je clienten op een leuke manier kunt bereiken. Evenementen kunnen een bedrijf zeer succesvol maken en in aanzien doen stijgen. Het is daarnaast een erg goede tactiek om alle diensten en producten nog eens onder ogen te brengen. De beelden na dit soort evenementen, op zowel camera als video, zorgen voor meer sales. Succesverhalen en stralende cliënten doen het altijd goed.
Seizoensgebonden sales
Een seizoensgebonden sales wordt vaak over het hoofd gezien, maar dat is jammer – want deze werken immers zeer goed. Je kunt bijvoorbeeld een pakket voor een client samenstellen en een extra sales met haar delen in een desbetreffende maand. Hoe leuk is het om haar dat extraatje te doen? En belangrijk voor ons: dat vindt zij ook enorm lovend. Zo zijn de maanden voorafgaand de zomer wellicht nog interessanter om de benen te laten behandelen met Venus Concept Op dit soort momenten wil je graag inspelen.
Maak gebruik van email marketing
Soms willen cliënten rustig even nadenken over hetgeen wat je hen verteld hebt. Niet iedereen gaat gelijk over tot een aankoop of tot een commitment. Je kunt hen echter blijvend informeren (op een niet opdringerige wijze) door email marketing toe te passen. Het is een subtiele strategie om jouw client te informeren over dat wat haar eerder aansprak. Je kunt deze strategie ook toepassen om een client te helpen herinneren aan jouw behandelingen. Wellicht heeft zij 2 maanden geleden een behandeling gevolgd. Dit is hét moment om haar te prikkelen er nog een te boeken. Het is een ‘niet agressieve’ wijze van vriendelijke reminders naar buiten sturen. Soms vergeten cliënten ons simpelweg en dat is uiteraard niet wat we willen.
Het doel
Uiteraard is een groeiende bankrekening leuk, maar waar het om draait is de gewonnen loyaliteit van de client. Een trouwe client levert geld en zorgt dat je bedrijf groeit. Als jouw behandeling effectief is en voor een tevreden client zorgt, leidt dit tot meer aankopen. En vergeet niet, dat een tevreden client zorgt, voor de beste mond tot mond reclame. Ieder contactmoment vanuit de salon is van belang. Dus: vanaf het eerste telefoongesprek, het eerste consult en elke behandeling – elke interactie maakt of breekt het vertrouwen. Dit betreft het uiteindelijke doel om een loyaal bestand met cliënten op te bouwen en je bedrijf te laten groeien.
Wil je meer weten over cross-selling? Ik spar graag met jou!